אנחנו בחרנו לראיין את ז'אן ז'ק רוסו, פילוסוף וסופר צרפתי.
שאלה:
מה גרם לך להחליט שאתה רוצה לקחת חלק בתנועת הוגי הדעות?
תשובה:
הצטרפתי לתנועה כיוון שהבנתי שהחברה שלנו פגומה ושצורת השלטון לא נכונה, רציתי שלעם ולאנשים יהיה טוב יותר לחיות בחברה.
שאלה:
תוכל לפרט?
תשובה:
האדם כנוע לשלטון יתר על המידה, והבנתי שמשהו בחברה נפגם כאשר האדם מגיע למצב כזה. רציתי להשפיע על חייהם של האנשים ולגרום לאיכות חייהם להשתפר ולהביא לטובת הכלל.
שאלה:
באילו רעיונות אתה מאמין?
תשובה:
אני מאמין שהמצב החברתי האידיאלי הוא המצב שהיה קיים כשבני האדם יכלו לעשות כרצונם לפני שנוצרה החברה, אך למרות זאת אני מבין שלא ניתן לחזור למצב הזה ולכן אני מציע פשרה שנקראת ''האמנה החברתית'': מן הסכם לא כתוב שבו כל אדם מוותר על רצונו הפרטי לטובת רצון הכלל ועליו לקיים את החלטותיה.
לדעתי העם הוא עצמאי ואינו צריך להיות תלוי באל או בשלטון כיוון שמקור כוח השלטון הוא בעם והשלטון הוא לא יותר מרשות מבצעת שנועדה לבצע את החלטות העם.
-ומה בנוגע לחינוך?
אני חושב שתהליך הלמידה צריך להתחיל בגילאים 12-16, מכיוון שילד עד גיל 12 מתנהג בצורה דומה להתנהגות חיה, ופחות כאדם שיכול לרכוש השכלה. מגיל 12, החשיבה ההגיונית מתחילה להתפתח ולכן יוכל לרכוש השכלה בגיל זה.
שאלה:
ספר לנו על ספרך המפורסם, ''אמיל''.
תשובה:
בספר מתוארות מחשבותיי ודעותיי לגבי הדרך שבה החינוך צריך להתנהל והן מיוצגות בספר על ידי סיפורו של אמיל, ילד הגדל בכפר. לדעתי זהו הספר החשוב ביותר שכתבתי, אבל לצערי הוא נאסר לפרסום.
שאלה:
האם היו דמויות שהשפיעו עלייך או מקורות השראה?
תשובה:
כן, הושפעתי בעיקר מהוגי הדעות ג'ון לוק, מונטסקייה ותומאס הובס. בנוסף, קיבלתי השראה רבה גם מאפלטון הפילוסוף היווני.
בחרנו לראיין את ז'אן ז'ק רוסו מכיוון שהוא השפיע על הרבה אנשים גם אחרי מותו, רעיונותיו השפיעו רבות על המהפכה הצרפתית והשאירו חותם בספרי ההיסטוריה. לפי דעתנו רעיונותיו היא מבין החשובים והמשפיעים ביותר על החברה של היום.
מגישות: סתיו אסולין ותמר סלעית.
שאלה:
מה גרם לך להחליט שאתה רוצה לקחת חלק בתנועת הוגי הדעות?
תשובה:
הצטרפתי לתנועה כיוון שהבנתי שהחברה שלנו פגומה ושצורת השלטון לא נכונה, רציתי שלעם ולאנשים יהיה טוב יותר לחיות בחברה.
שאלה:
תוכל לפרט?
תשובה:
האדם כנוע לשלטון יתר על המידה, והבנתי שמשהו בחברה נפגם כאשר האדם מגיע למצב כזה. רציתי להשפיע על חייהם של האנשים ולגרום לאיכות חייהם להשתפר ולהביא לטובת הכלל.
שאלה:
באילו רעיונות אתה מאמין?
תשובה:
אני מאמין שהמצב החברתי האידיאלי הוא המצב שהיה קיים כשבני האדם יכלו לעשות כרצונם לפני שנוצרה החברה, אך למרות זאת אני מבין שלא ניתן לחזור למצב הזה ולכן אני מציע פשרה שנקראת ''האמנה החברתית'': מן הסכם לא כתוב שבו כל אדם מוותר על רצונו הפרטי לטובת רצון הכלל ועליו לקיים את החלטותיה.
לדעתי העם הוא עצמאי ואינו צריך להיות תלוי באל או בשלטון כיוון שמקור כוח השלטון הוא בעם והשלטון הוא לא יותר מרשות מבצעת שנועדה לבצע את החלטות העם.
-ומה בנוגע לחינוך?
אני חושב שתהליך הלמידה צריך להתחיל בגילאים 12-16, מכיוון שילד עד גיל 12 מתנהג בצורה דומה להתנהגות חיה, ופחות כאדם שיכול לרכוש השכלה. מגיל 12, החשיבה ההגיונית מתחילה להתפתח ולכן יוכל לרכוש השכלה בגיל זה.
שאלה:
ספר לנו על ספרך המפורסם, ''אמיל''.
תשובה:
בספר מתוארות מחשבותיי ודעותיי לגבי הדרך שבה החינוך צריך להתנהל והן מיוצגות בספר על ידי סיפורו של אמיל, ילד הגדל בכפר. לדעתי זהו הספר החשוב ביותר שכתבתי, אבל לצערי הוא נאסר לפרסום.
שאלה:
האם היו דמויות שהשפיעו עלייך או מקורות השראה?
תשובה:
כן, הושפעתי בעיקר מהוגי הדעות ג'ון לוק, מונטסקייה ותומאס הובס. בנוסף, קיבלתי השראה רבה גם מאפלטון הפילוסוף היווני.
בחרנו לראיין את ז'אן ז'ק רוסו מכיוון שהוא השפיע על הרבה אנשים גם אחרי מותו, רעיונותיו השפיעו רבות על המהפכה הצרפתית והשאירו חותם בספרי ההיסטוריה. לפי דעתנו רעיונותיו היא מבין החשובים והמשפיעים ביותר על החברה של היום.
מגישות: סתיו אסולין ותמר סלעית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה