מידע כללי
סמים הם שם כולל לחומרים אשר בחלקם ממריצים,גורמים להזיות,מדכאים,משככי כאבים על פי רוב מתפתחות עמידות לחומר הממכר ואז מי שצורך את הסם רוצה להגביר את הכמות וכך הופך ל"מכור"(שאינו יכול להפסיק להפסיק מלצרוך את החומר שאליו התמכר).הסמים משפיעים גם נפשית ופיזית. מבחינה נפשית וגם פיזית. מבחינה נפשית למשל פעמים רבות המשתמש יוצר לו מציאות מש לעצמו, ולעיתים הוא רואה חפצים זזים,הצבעים חזקים יותר,אנשים מעוותים וכו'.כמו כן,המכור לסמים מתנתק מאורח החיים המוכר וכל מחשבותיו מתמקדות בהשגה או בשימוש בחומר הממכר,באופן אובססיבי.פעמים רבות המכור מדרדר גם לפעיליות של אלימות,גניבה,שקרים,כדי לממן את הסם. גם יכולת החשיבה ומערכות גופניות נפגעות במהלך שימוש בסמים.כמו מערכת הנשימה,קצב הלב עולה,ישנו סיכון לפגיעה במערכת העצבים,בזכרון וכך הלאה. ממצאים של משרד החינוך מראים כי-15% מקרב בני הנוער בישראל מעשנים סמים וזאת מסקר שערך מינהל חברה ונוער במרד החינוך שכלל 4,622 תלמידים מכיתות ח-יא.מיישובים שונים בארץ כרבע מבני הנוער סיפרו שלפחות פעם אחת הציעו להם להשתמש בסמים וכ-65% סיפרו שהם מכירים לפחות ילד אחד שמשתמש בסמים בסביבה הקרובה אליו.מנתוני מחקר של הרשות למלחמה בסמים לשנת 2005 קיימת הסכמה,שבשנים האחרונות חלה עלייה במספר המשתמשים בסמים בקרב בני נוער בישראל. הסם הנצרך ביותר הוא מריחואנה שימוש בסמים,מספרים התלמידים,נעשה בד"כ עם חברים או במסיבות. ככל שהתלמידים גדלים,הם מעשנים וצורכים יותר סמים לא חוקיים. אנשי המקצוע מוסיפים שלמצב המשפחתי ולנוכחות ההורית יש קשר ישיר, לשכיחות השימוש.במשפחות בהן הורי התלמידים גרושים,פרודים או שאחד מהם נפטר,הסיכוי לשימוש בסמים עולה. עם זאת,דווקא תלמידים שהוריהם בעלי השכלה גבוהה יותר,נוטים לעשות שימוש גבוה יותר בסמים. עוד נמצא שבני נוער בסיכון,שאינם מגיעים באופן קבוע לביה"ס לעיתים גם הם נגררים לנסות ולהשתמש בסם. לפי נתוני המחקר,המשתנים העיקריים שמנבאים את השימוש הסם כלשהו הם:
א. הורים,שהילדים חושבים,שהם בעלי עמדות חיוביות כלפי סמים.
ב. חברים המשתמשים,ומציעים אותו לחברים.
ג. מצבי דיכאון
ד. התנהגות של נער\נערה המסכנים את עצמם
ה. בילוי במסיבות
דרכים לפתרון בעיית הסמים בקרב בני הנוער בישראל
1. תוכניות חינוכיות שיוכנסו לביה"ס מגיל צעיר. תוכניות שיתמקדו בהגדלת ההערכה העצמית של הפרט בהעצמת הביטחון האישי ובפיתוח מיומניות של קבלת החלטות
2. אנשים בעבר שהיו מכורים לסמים שיגיעו לבתי ספר לספר על ההדרדרות לסם וכיצד השתנו החיים שלהם בעקבות זאת
3.יצירת אווירה משפחתית,שבה מדברים על התופעה. על ההורים להביע עמדה ברורה שהם נגד סמים. ולהיות עקביים בנושא
4. כתבות בעיתונים, פרסומות בטלויזיה הפעלת כל ערוצי התקשורת כדי לומר לא לסמים.
5. שיעורים בביה"ס שידברו בפתיחות על נושא זה,מה זה סמים,הסיכונים,הבעיות
מגיש: נוה פלישון
סמים הם שם כולל לחומרים אשר בחלקם ממריצים,גורמים להזיות,מדכאים,משככי כאבים על פי רוב מתפתחות עמידות לחומר הממכר ואז מי שצורך את הסם רוצה להגביר את הכמות וכך הופך ל"מכור"(שאינו יכול להפסיק להפסיק מלצרוך את החומר שאליו התמכר).הסמים משפיעים גם נפשית ופיזית. מבחינה נפשית וגם פיזית. מבחינה נפשית למשל פעמים רבות המשתמש יוצר לו מציאות מש לעצמו, ולעיתים הוא רואה חפצים זזים,הצבעים חזקים יותר,אנשים מעוותים וכו'.כמו כן,המכור לסמים מתנתק מאורח החיים המוכר וכל מחשבותיו מתמקדות בהשגה או בשימוש בחומר הממכר,באופן אובססיבי.פעמים רבות המכור מדרדר גם לפעיליות של אלימות,גניבה,שקרים,כדי לממן את הסם. גם יכולת החשיבה ומערכות גופניות נפגעות במהלך שימוש בסמים.כמו מערכת הנשימה,קצב הלב עולה,ישנו סיכון לפגיעה במערכת העצבים,בזכרון וכך הלאה. ממצאים של משרד החינוך מראים כי-15% מקרב בני הנוער בישראל מעשנים סמים וזאת מסקר שערך מינהל חברה ונוער במרד החינוך שכלל 4,622 תלמידים מכיתות ח-יא.מיישובים שונים בארץ כרבע מבני הנוער סיפרו שלפחות פעם אחת הציעו להם להשתמש בסמים וכ-65% סיפרו שהם מכירים לפחות ילד אחד שמשתמש בסמים בסביבה הקרובה אליו.מנתוני מחקר של הרשות למלחמה בסמים לשנת 2005 קיימת הסכמה,שבשנים האחרונות חלה עלייה במספר המשתמשים בסמים בקרב בני נוער בישראל. הסם הנצרך ביותר הוא מריחואנה שימוש בסמים,מספרים התלמידים,נעשה בד"כ עם חברים או במסיבות. ככל שהתלמידים גדלים,הם מעשנים וצורכים יותר סמים לא חוקיים. אנשי המקצוע מוסיפים שלמצב המשפחתי ולנוכחות ההורית יש קשר ישיר, לשכיחות השימוש.במשפחות בהן הורי התלמידים גרושים,פרודים או שאחד מהם נפטר,הסיכוי לשימוש בסמים עולה. עם זאת,דווקא תלמידים שהוריהם בעלי השכלה גבוהה יותר,נוטים לעשות שימוש גבוה יותר בסמים. עוד נמצא שבני נוער בסיכון,שאינם מגיעים באופן קבוע לביה"ס לעיתים גם הם נגררים לנסות ולהשתמש בסם. לפי נתוני המחקר,המשתנים העיקריים שמנבאים את השימוש הסם כלשהו הם:
א. הורים,שהילדים חושבים,שהם בעלי עמדות חיוביות כלפי סמים.
ב. חברים המשתמשים,ומציעים אותו לחברים.
ג. מצבי דיכאון
ד. התנהגות של נער\נערה המסכנים את עצמם
ה. בילוי במסיבות
דרכים לפתרון בעיית הסמים בקרב בני הנוער בישראל
1. תוכניות חינוכיות שיוכנסו לביה"ס מגיל צעיר. תוכניות שיתמקדו בהגדלת ההערכה העצמית של הפרט בהעצמת הביטחון האישי ובפיתוח מיומניות של קבלת החלטות
2. אנשים בעבר שהיו מכורים לסמים שיגיעו לבתי ספר לספר על ההדרדרות לסם וכיצד השתנו החיים שלהם בעקבות זאת
3.יצירת אווירה משפחתית,שבה מדברים על התופעה. על ההורים להביע עמדה ברורה שהם נגד סמים. ולהיות עקביים בנושא
4. כתבות בעיתונים, פרסומות בטלויזיה הפעלת כל ערוצי התקשורת כדי לומר לא לסמים.
5. שיעורים בביה"ס שידברו בפתיחות על נושא זה,מה זה סמים,הסיכונים,הבעיות
מגיש: נוה פלישון
חסר הסבר כיצד אתה היית מעלה את המודעות וגורם לתכניות האלה לצאת לפועל.
השבמחק