יום רביעי, 5 בנובמבר 2014

ראיון עם עמנואל קאנט



עמנואל קאנט:

ראיון עם עמנואל קאנט:

מראיין:
ערב טוב לך עמנואל
עמנואל:
ערב טוב

מראיין:

ברצוני לשאול אותך מספר שאלות ואשמח אם תענה להן.


עמנואל:
בודאי אני אשמח לענות לך!

מראיין:

ראשית ספר לי קצת על עצמך


עמנואל:
שמי עמנואל קאנט נולדתי בקניגסברג שבפרוסיה המזרחית (כיום קלינינגרד שברוסיה),
אני פילוסוף והוגה דעות.

מראיין:
ראשית הבנתי שאתה אחד מהוגי הדעות , לכן ברצוני לשאול אותך מהי הנאורות לדעתך?
עמנואל:
הנאורות בישבלי היא האומץ והחופש לחשוב ולחתור להבנה וידיעה, דבר שאינו רק זכותו של כל אדם אלא חובתו האנושית.

מראיין:

יפה...אך זה לא מספיק לי תוכל לפרט יותר?
עמנואל: 
הנאורות היא יציאתו של האדם ממצב חוסר הבגרות שהביא על עצמו. חוסר הבגרות משמעו חוסר היכולת להשתמש בשכל בלא הנחיה של אחר. כשהסיבה לחוסר הבגרות אינה בעיה שכלית, אלא הימנעות מהחלטה להשתמש בו בלא הדרכה של אחר, או היעדר האומץ לעשות כן, אפשר יהיה לומר שהאדם הביא חוסר בגרות זה על עצמו".

מראיין:
לפי מה שאמרת "הנאורות היא יציאתו של האדם ממצב חוסר הבגרות שהביא על עצמו..."
אם כך מהם הדברים שמשאירים אותנו ב"חוסר בגרות".
עמנואל:
ישנן כמה סיבות לכך:


  • כאשר אדם מניח לספר לחשוב במקומו
  • למדריך רוחני להחליף את מצפונו
  • לרופא לקבוע את תזונתו
בני האדם מפחדים לצעוד לבד ולהיות שונים מן הכלל ויותר קל להם ללכת ביחד ("עם הזרם")
השימוש העצמאי בתבונה הוא עול, ואנשים הם עצלים. להמון קל יותר לשמוע בקולן של  דתות, מוסריות או חברתיות.

מראיין:

האם התבונה קשורה לקידמה ולנאורות?
עמנואל:
תבונה היא מהות האדם ומונעת דעות קדומות. עיצוב הפוליטיקה והמשפט על דרך התבונה יביא, לפתרון בעיות האנושות.  לדעתי ישנו דפוס תבוני החבוי באנושות וצפוי להובילה אל עבר הקידמה. 

מראיין:

האם אתה מעודד חשיבה עצמית?
עמנואל:  
כן! בוודאי, כל מניעה של חשיבה עצמאית בספירה הציבורית, כמו קביעת עקרונות שאין להרהר אחריהם, היא "פשע נגד הטבע האנושי",‏כלומר, כנגד הטבע התבוני של בני האדם. ניתן לקבוע חוקים ועקרונות רק בתנאי שמותר יהיה למלומדים להרהר אחריהם ולהביע דעתם.

מראיין:

לפי אמירותיך אתה מעודד חשיבה עצמית. תוכל להסביר לי מדוע? 


עמנואל:
החופש לחשוב באופן עצמאי שייך לספירה הציבורית, והוא חופש המקדם את הנאורות. חובה על הכומר או הגנרל לחשוב באופן עצמאי וביקורתי כאשר הוא מביע בפומבי את ספקותיו ואת דעותיו המלומדות שאליהן הגיע באמצעות שימוש בתבונתו. הנאורות מתעוררת באמצעות דיונים הגותיים, אוניברסליים. לפחות בתחילת התהליך השימוש בתבונה מיועד למלומד הפונה בכתב לציבור קוראים מלומדים, אין זו קריאה לפשוטי העם להשתמש בשכלם – לפחות לא תכף ומיד: "הנטייה והייעוד למחשבה חופשית... פועלת בהדרגה על העם", ועם התקדמות הנאורות העם נהיה מסוגל יותר ויותר לחופש פעולה והופך לאדם ממש, ל"יותר ממכונה".‏

מראיין:
אם כך, אתה פונה לציבור שיעשו כנפשם וישתמשו בתבונתם ללא ציות לחוקים?
עמנואל:
ממש לא! תפקידו של השליט הוא לשמור על הסדר האזרחי, ומתן חופש לביקורת על חוקיו. עם זאת, יודגש כי הבגרות – הנאורות – אינה מצב שבו בטלה החובה לציית,  ציות ושימוש בתבונה כתכלית בפני עצמה. 

מראיין:
הבנתי שאתה לא מרוצה מהמשטר הקיים, אז מהו המשטר הנאור לפי דעתך?


עמנואל: 
לדעתי, המשטר הנאור, כלומר משטר המאפשר נאורות, מצוי בנקודת איזון שבין חופש אזרחי וציות, היוצר מרחב המניח לרוח זו להתפשט כפי יכולתה.



מראיין:
תודה רבה לך אני שמח שהסכמת להשתתף בראיון ואני מעריך את זה מאוד!
עמנואל:
היה לי לעונג.


הנמקה לבחירת הוגה הדעות:

  • בחרתי לראיין את הוגה הדעות : "עמנואל קאנט"

  • עמנואל היה פילוסוף והוגה דעות שרצה להעביר לבני האדם שישתמשו בתבונתם ובשכלם שלהם וכך עידן הנאורות יתפתח ותיווצר קידמה.


  • הסכמתי עם דעותיו של עמנואל ורציתי ללמוד ולחקור עליהן מידע נוסף.
אני חושבת שדעותיו חשובות ונכונות שיעזרו לקדם את החברה להעניק חירות וחופש ביטוי לבני האדם.

תגובה 1: